يكشنبه ۱۰ تیر ۹۷ ۰۷:۴۱
نويسنده : محمدی نژاد

بررسی نگرانی داوطلبان کنکور ۹۸/حذف کنکور هم اضطراب آفرید

اخبار آموزش و پرورش

شورای سنجش وپذیرش دانشجو سهم سوابق تحصیلی برای کنکور ۹۸ را ۳۰ درصد و قطعی اعلام کرده، تصمیمی که اعتراضات داوطلبان را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، براساس مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو سهم سوابق تحصیلی در کنکور 98 به صورت 30 درصد و قطعی اعمال خواهد شد البته پیش از این تاثیر قطعی سوابق تحصیلی با رای دیوان عدالت اداری لغو شده بود اما هم‌اکنون با اعمال برخی اصلاحات و طبق مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو سهم سوابق تحصیلی در کنکور 98 به صورت قطعی خواهد بود و دراینباره برای امتحانات نهایی خرداد 98 عناوین دروس از سوی شورای عالی آموزش‌وپرورش تصویب و اعلام می‌شود.

مسئولان آموزش‌وپرورش و نمایندگان مجلس این موضوع را یک گام رو به جلو در مسیر حذف کنکور می‌دانند اما داوطبان همانند آنها فکر نمی‌کنند و خواهان باقی ماندن کنکور به عنوان تنها روش پذیرش دانشجو هستند. باقی‌ماندن کنکور و اعتراض به اعمال سوابق تحصیلی در میان داوطلبان کنکور طرفداران بیشتری را نسبت به حذف کنکور دارد و استدلال دانش آموزان این است که اعمال سوابق تحصیلی حتی اگر آنها کنکورشان را خیلی خوب داده باشند، منجر به افت ترازشان خواهد شد و این مسئله در نهایت به زیان داوطلب تمام می‌شود.

مسئولان آموزش‌وپرورش و نمایندگان مجلس در نگاهی متضاد با داوطلبان براین باورند که باید 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور تکمیل شود، اماهم‌اکنون این اتفاق افتاده است و طبق اعلام ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش 87 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور تکمیل می‌شود اما بحث بر این است 15 درصد ظرفیت باقی‌مانده که مربوط به رشته‌ها و دانشگاه‌های پرطرفدار است هم از طریق سوابق تحصیلی تکمیل شود یعنی کنکور و سوابق تحصیلی در کنار هم به پرشدن صندلی‌ دانشگاه‌ها و رشته‌های پرطرفدار بیانجامد و این همان موضوع محل مناقشه است.

اگر بخواهیم میان مسئولان به طیف‌بندی موافقان و مخالفان اقدام کنیم، مسئولان سازمان سنجش و وزارت علوم به تاثیر مثبت سوابق تحصیلی باور دارند و در سوی دیگر نمایندگان مجلس و مسئولان آموزش‌وپرورش موافق تاثیر قطعی سوابق تحصیلی هستند.

منصور غلامی وزیر علوم معتقد است که در بحث سوابق تحصیلی 85 درصد دانشجوها در حال حاضر پذیرششان با دخالت سوابق تحصیلی است اما برای حذف کنکور باید یک جایگزین کارشناسی شده و علمی برای بهتر و دقیق‌تر کردن بحث پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد سوابق تحصیلی اگر قرار است جایگزین کاملی بشود باید بر اساس شاخص‌های دقیق علمی در دوره تحصیل دانش‌آموزان انجام شود و بتوان آن معیارها را در سطح ملی تعمیم و ارزشیابی را در سطح ملی انجام داد.ما معتقدیم برای دانشگاه‌ها و رشته‌های پر طرفدار حتما باید نوعی مسابقه بین داوطلبان برگزار شود چرا که سوابق تحصیلی دانش آموزان بسیاری نزدیک به هم است.

اظهارات وزیر علوم دقیقا موضع داوطلبانی است که مخالف اعمال سوابق تحصیلی هستند، آنها معتقدند امتحانات نهایی بدین منظور طراحی نشده تا دهک‌های بالایی دانش‌آموزان کشور را رتبه‌بندی کند و با نمره 20 نمی‌توان 100 هزار داوطلب نخبه که برای 5 هزار رشته‌محل رقابت می‌کنند، تفکیک کرد. در کنکور نمره‌بندی دقیقتر و ریزتر است و سؤالات کنکور دهک‌های بالایی را از نظر علمی تفکیک می‌کند اما امتحانات نهایی برای این است که دانش‌آموز از یک پایه وارد پایه دیگری شود و اگر قرار باشد امتحانات نهایی را برای 10 تا 15 درصد دهک بالایی دانش‌آموزان طراحی کنند باید عمیق، غیرحفظی و تحلیلی باشد که دشوار شدن آن باعث افزایش جمعیت مردودی‌ها می‌شود.

از سوی دیگر باید به این پرسش پاسخ داد که آیا با اعمال قطعی سوابق تحصیلی در کنکور، بساط موسسات خصوصی و ورود آنها به آموزش‌وپرورش کامل برچیده خواهد شد؟ آیا بازار دیگری در کنار کنکور با هدف ترمیم نمرات امتحانات نهایی ایجاد نخواهد شد؟ البته هم‌اکنون موسسات خصوصی مشغول تبلیغات در بحث امتحانات نهایی هستند.

در ذیل نظرات تعدادی از داوطلبان کنکور 98 را منعکس کرده‌ایم.

خورشید: وقتی داوطلب نظام قدیمی آخرین کنکوری که از کتابهایش برگزار میشوه کنکور سال 98 هست.وقتی تنها امیدش به سال 98 بود چرا با یک بی‌عدالتی امید این همه جوان را ناامید می کنند؟ بهتر بود این قانون حداقل برای سال 99 بماند تا داوطلبان نظام قدیم بتوانند حداقل یک سری دیگر کنکور بدهند.وقتی 80 درصد داوطلبان میگن کنکور و تاثیر مثبت همراه هم باشد و هیچ‌کس راضی نیست تاثیر سوابق قطعی شود دقیقا برای چه کسی قانون گذاشته‌اند؟ فقط یک سوال ساده را جواب بدهند چطور میشه که دو روز بعد از اعلام خبر تاثیر سوابق قطعی، پکیچ امتحان نهایی را تبلیغ میکنند؟ آیا یک روزه پکیج ساختند یا همه با هم همدست هستند؟


مهدی: ازوقتی که خبر تاثیر قطعی سوابق تحصیلی را شنیدم به کلی از زندگی سیر شدم، این قانون زمانی قابل اجراست که تمامی مناطق کشور از نظام آموزشی یکسانی برخوردارباشند چطور من که  در یکی از مناطق محروم ایران درس میخوانم با کسی که در یکی از بهترین مناطق تهران تحصیل میکند از قانون یکسانی برخوردار باشیم تصویب این قانون یعنی نابودی استعدادهای این مرز وبوم.یعنی من که به سختی توانستم پول کتاب‌های کمک درسی را جور کنم حالا باید به فکر پول ترمیم معدل باشم.

سعید: ما دانش‌آموزان این سرزمین و آینده‌سازان این کشور انتظار داریم صدای مارا به گوش مسئولان برسانید. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی یعنی ظلم و گامی است در جهت نابودسازی استعدادها و تلاش‌های خالص نوجوانان برای ساختن آینده و شخصیت‌شان گسترده بودن.سلیقه‌ای تصحیح شدن ورقه‌ها، لو رفتن و فروش سوالات، عدم غربالگری مناسب امتحانات نهایی همه دلایلی برای غیر منطقی، ناعادلانه و ظالمانه بودن تاثیر قطعی معدل است. تاثیر قطعی معدل امری بسیار خطرناک و زیان بار است که اثرات منفی آن بعد از کنکور مشخص خواهد شد.

پوریا: چه کسانی از این مصوبه سود می‌برند؟ وزارت آموزش و پرورش، زیرا طرح ترمیم معدل نقدینگی بسیاری را برای این وزارتخانه که با کسری شدید بودجه روبه روست فراهم می‌کند. مدارس انتفاعی و برخی مدیران ستادی که در این مدارس دستی دارند و منافعی زیرا این ذهنیت شکل می‌گیرد که امکان رسیدن به معدل بیست در مدارس خصوصی و لاکچری بیشتر است تا مدارس دولتی. معلمان کنکور و خصوصی. ناشرانی که در این چند سال به انتشار کتاب‌های کار و حل المسائل علاقه خاصی نشان داده‌اند. هرزآموزان صدا و سیما. دیپلمه‌های سال‌های 84 و پیش از 84 که قصد رقابت با شما را دارند و اغلب مدارج علمی و دانشگاهی را طی کرده‌اند و در برخی درس‌ها متخصص به حساب می‌آیند. دانش‌آموزانی که از رشته‌های غیرمرتبط با شما رقابت می‌کنند( ریاضی به تجربی یا تجربی به انسانی و... ) این گروه که احتمالا بر شمارشان افزوده خواهدشد در رشته تجربی( چون در درس زیست شناسی با ضریب 12 سابقه تحصیلی ندارند و رشته انسانی که درس اختصاصی مشترکی با سایر رشته‌ها ندارد) به سادگی حق دانش‌آموزان آن رشته‌ها را پامال خواهندکرد و جای آنها را در دانشگاه‌های معتبر خواهندگرفت.

مریم: حالا باید علاوه بر استرس امتحانات نهایی استرس کنکور را هم داشته باشم و در کنکور تمام درس‌هایم را بالای 90 درصد بزنم اما معدلم 19 شود، قبول نمی‌شوم.

البته آموزش‌وپرورش سال‌هاست از سایه سنگین کنکور بر دوره متوسطه خبر می‌دهد که این موضوع اهداف تعیین شده را تحت الشعاع قرار داده است به گونه‌ای که در دوره متوسطه، مدارس به جای آموزش دروس،‌درگیر تست و تست‌زنی شده‌اند و این مسئله مدارس را از ماهیت اصلی فعالیت‌های خود دور ساخته‌اند.

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش دراینباره گفت: در کنکور 98 بخشی از داوطلبان نظام جدید و برخی نظام قدیم هستند و شاهد طراحی دو نوع سوال در کنکور خواهیم بود چرا کهن تصمیم برآن شد تا هر گروه از داوطلبان متناسب با منابع آموزشی خود در کنکور شرکت کنند.

وی افزود: آیا در شرایطی که سابقه تحصیلی تاثیر مثبت داشت و ثبت‌نام  برخی دانشگاه‌ها صرفا براساس سابقه تحصیلی انجام می‌شود، تعداد داوطلبان کنکور کاهش داشته است؟ تمام دانش‌آموزان تلاش می‌کنند با شرکت در کنکور شانس خود را ابتدا در دانشگاه‌های دولتی محک بزنند و بعد به سراغ دانشگاه‌هایی بروند که براساس سوابق تحصیلی پذیرش دانشجو دارند.

 باید توجه داشت که در ماجرای اعمال قطعی سوابق تحصیلی، ذینفعان جمع زیادی از دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور 98 هستند که نمی‌‌توان نظرات و اعتراضات آنها را نادیده گرفت، مسئولان برای حل مشکلاتی که دانش‌آموزان به آن اشاره کرده‌اند، چه برنامه‌ای دارند؟ به نظر می‌رسد آنها باید سخنان دانش‌آموزان را بشنوند و تغییراتی که قرار است اتفاق بیفتد برای آنها شرح دهند.اگر به گفته مسئولان این ماجرا می‌تواند به نفع دانش‌آموزان باشد پس باید آن را با دلایل برایشان اعلام کنند.





جست و جوی مطالب مربوط به اخبار آموزش و پرورش, دانشگاه, کنکور,
تلگرام



به دلیل ارتباط بین سوال و شهر شما لطفا جلوی اسمتون شهر رو هم بیان کنید ایمیل و سایت ضروری نیست

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

سوالات یا نظرات (۱)

  1. راضیه
    با وجود کنکور این همه تقلب در گزینش بود با نبود کنکور بی عدالتی در انتخاب به عرش خواهد رسید